Hyppää suoraan sisältöön

Tarina

2021 – KiekkoKingin alku

Idea yrityksestä syntyi keväällä 2021, kun olin juuri suorittanut asepalveluksen ja työskentelin koulunkäyntiohjaajana ennen yliopiston alkua. Frisbeegolfia olin heitellyt silloin tällöin jo usean vuoden ajan, mutta koronapandemia oli räjäyttänyt lajin suosion aivan uudelle tasolle. Huomasin, että kiekkojen kysyntä oli kasvanut valtavasti – uusia kiekkoja ei löytynyt mistään, ja käytettyjen ostaminen Facebookista oli hidasta, kallista ja riskialtista.

Unelma omasta yrityksestä oli kytenyt mielessä jo pidempään, ja näin tilanteessa markkinapotentiaalia. Sparrailin ideaa kavereiden kanssa, ja löysimme käytettyjä kiekkoja myyvän verkkokaupan. Tajusin, että tämän voisi toteuttaa laadukkaammin ja päätin, että perustan verkkokaupan. Vaikka verkkokauppa ei toimisi, niin ainakin oppisin lisää yrittämisestä sekä verkkokaupoista, mikä tukisi tulevia kauppatieteiden opintojani. Koska kokemusta yritystoiminnasta oli vähän, halusin mukaan liikekumppanin.

Ehdotin ideaa inttikaverilleni Jerelle, jonka kanssa Haminan Reserviupseerikoulun frisbeegolfrata oli tullut tutuksi edellisenä kesänä. Jere oli kisannutkin hieman ja tunsi pelaajia sekä toimialaa paremmin. Jere innostui ideasta ja aloitimme työt.

Perustimme osakeyhtiön, teetimme logot ja loimme itse verkkokaupan Shopifyyn. Tavoitteena oli rakentaa verkkokauppa, josta kiekkoja saisi nopeasti, helposti ja luotettavasti. Hankimme käytettyjä kiekkoja ja bägejä noin 500 eurolla, hinnoittelimme ja kuvasimme ne sekä listasimme verkkokauppaan. Ensimmäinen versio verkkokaupasta avattiin 16. toukokuuta 2021 – näin syntyi KiekkoKingi.

Tilauksia alkoi tulla heti, ja päätimme arpoa Väinö Mäkelän Archer-kiekon Instagramissa. Tämä osoittautui yhdeksi tärkeimmistä päätöksistä, sillä arvonnan ansiosta saimme lähes 4000 seuraajaa, mikä loi vahvan pohjan somealustoille. Restockeja – eli käytettyjen kiekkojen täydennyksiä – julkaisimme parin viikon välein, ja parhaimmillaan niitä selasi yli 700 ostajaa samanaikaisesti. Tämä toi mukanaan myös haasteita, kuten tilanteita, joissa sama kiekko onnistuttiin ostamaan samalla sekunnilla seitsemän eri asiakkaan toimesta.

Vanhempieni autotalli kävi nopeasti ahtaaksi, ja heinäkuussa muutimme noin 20 neliön toimistokoppiin Kaarinan Krossille. Siellä työskentelimme aamusta iltaan lisäten käytettyjä kiekkoja verkkokauppaan, ja kaikki tuotot sijoitettiin varaston kasvattamiseen. Halusimme laajentaa valikoimaan myös uudet kiekot ja oheistuotteet, mutta syksyn aikana uusien tuotteiden saaminen osoittautui haasteelliseksi. Useat valmistajat vaativat verkkokaupan lisäksi kivijalkamyymälää, joten edessä oli seuraava askel.


2022 – Kivijalkamyymälän avaus

Talven aikana etsimme sopivia tiloja ja tammikuussa 2022 löysimme noin 100 neliön toimitilan Kaarinan Piispanristiltä. Neuvottelimme pankkilainan, remontoimme tilan brändillemme sopivaksi ja avasimme kivijalkamyymälän maaliskuussa. Avajaiset olivat menestys: jonossa oli satoja ihmisiä, ja päivän aikana liikkeessä vieraili jopa 500 asiakasta. Valikoimaan kuului käytettyjen kiekkojen lisäksi uusia kiekkoja tunnetuilta valmistajilta, kuten Prodigy ja Innova.

Myymälä menestyi hyvin, ja verkkokaupan myynti nousi takaisin kasvu-uralle. Jatkoimme sunnuntaisten restockien julkaisemista, mikä loi asiakkaille rutiinin. Perustimme myös ensimmäisen edustustiimin ja osallistuimme tapahtumiin ympäri Suomea. Kesän mittaan tilat alkoivat kuitenkin käydä pieniksi, kun varasto kasvoi jatkuvasti.

Sattumalta vuokranantajaltamme vapautui toinen, noin 500 neliön tila aivan myymälämme vierestä. Kävimme katsomassa tilaa ja ymmärsimme heti, että se olisi täydellinen liiketoimintaamme. Uusiin tiloihin mahtuisi suuren myymälän lisäksi järkevät toimisto- ja varastotilat sekä frisbeegolf-sisätreenikeskus, joka oli ollut pitkäaikainen haaveemme. Rahoitus järjestyi ja remontti alkoi, ja lokakuussa 2022 avasimme uuden myymälän sekä Suomen ensimmäisen sisätreenikeskuksen.


2023 – Kasvun vuosi

Vuonna 2023 keskityimme kehittämään verkkokauppaa, myymälää, treenikeskusta ja markkinointia. Investoimme varastoon ja tehostimme käytettyjen kiekkojen prosesseja. Lisäksi aloitimme maksetun markkinoinnin, joka toi lupaavia tuloksia. Lanserasimme KingiLiigan, oman puttiliigan, joka saavutti nopeasti suosiota paikallisten harrastajien keskuudessa.

Edustustiimi kasvoi uusilla jäsenillä, ja perustimme Junior- ja Ambassador-tiimit, joihin saimme satoja hakemuksia. Ensimmäistä kertaa pystyimme myös maksamaan pientä palkkaa osakkaille.


2024 – Kansainvälisyyden tavoittelu

Vuoden 2024 tavoitteena on ollut liiketoiminnan ammattimaistaminen. Selkeytimme brändi-ilmettä ja toimintaprosesseja sekä kasvatimme varastoa entisestään. Käytettyjä kiekkoja olemme myyneet jo lähes 100 000 kappaletta, ja sunnuntaiset restockit ovat jatkuneet säännöllisesti. Uusien tuotteiden valikoimamme on laajentunut entisestään, ja olemme aloittaneet yhteistyön Merrellin kanssa heidän frisbeegolfiin sopivien ulkoilujalkineiden myynnissä.

Kansainvälistyminen on ollut yksi vuoden tärkeimmistä tavoitteista. Englanninkielinen verkkokauppa (discking.eu) on pyörinyt jo muutaman vuoden, ja tilauksia on mennyt muutamia viikossa ympäri maailmaa. Kesällä avasimme ruotsinkielisen (discking.se) verkkokaupan ja aloitimme markkinoinnin Ruotsiin, joka on tuonut hyviä tuloksia. Tavoitteenamme on kasvattaa DiscKing-brändiä kansainvälisesti, jotta voimme skaalautua uudelle tasolle.



Aika näyttää mihin vielä päästään - kiitos kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tähän astisesta matkasta!

-Eemil Matti / Perustaja